Master of Science in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie (revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen)
In deze opleiding staat een competentiegerichte benadering centraal. De nadruk ligt op het ontwikkelen van zowel beroepspecifieke competenties als bredere vaardigheden. Het doel is om polyvalente kinesitherapeuten te vormen die inzetbaar zijn in verschillende zorgcontexten binnen de gezondheidszorg.
Inhoud
Kinesitherapie: een gereglementeerd beroep
Kinesitherapie is een gereglementeerd beroep binnen de gezondheidszorg. Conform de wetgeving biedt de bacheloropleiding (180 studiepunten) geen directe toegang tot het beroep. De bacheloropleiding moet gezien worden als een ‘doorstroombachelor’ die de basis legt voor de masteropleiding (120 studiepunten), waarmee je de officiële beroepstitel verkrijgt.
Competentiegericht studieprogramma
Het studieprogramma is opgebouwd volgens een competentiegerichte aanpak. Dit betekent dat de opleiding zich richt op de specifieke competenties die een kinesitherapeut moet beheersen om optimaal te functioneren in het beroepsleven. Deze competenties bestaan uit deelcomponenten zoals kennis (inzicht), vaardigheden (technisch, sociaal en communicatief) en attitudes (persoonseigenschappen).
Al vanaf het begin leer je deze componenten te integreren en toe te passen in een concrete beroepscontext. Om de vereiste competenties te behalen, wordt het programma gestructureerd via leerlijnen. Deze leerlijnen zorgen voor een logische opbouw van de verschillende opleidingsonderdelen (cfr infra. ‘Sterke punten’).
Gedurende de opleiding ligt de nadruk op de wisselwerking tussen ziekteleer en aangepast kinesitherapeutisch handelen. Je leert aandoeningen vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. In de kinesitherapielessen werk je behandelingsschema’s uit, gebaseerd op een grondige evaluatie van de patiënt. De behandelingsconcepten worden eerst theoretisch toegelicht, daarna didactisch gedemonstreerd en tenslotte onder begeleiding ingeoefend.
Naast de beroepsspecifieke, kinesitherapeutische competenties, wordt er veel aandacht besteed aan bredere vaardigheden, zoals maatschappelijke betrokkenheid, samenwerking en communicatie. Dit zorgt ervoor dat je als kinesitherapeut niet alleen vakinhoudelijk sterk bent, maar ook in andere werkomgevingen snel je weg kunt vinden.
Stage en internationalisering
Doorheen de opleiding loop je stage op diverse diensten en in privaatpraktijken. De opleiding vormt je zo tot een polyvalent kinesitherapeut die in diverse zorgomgevingen inzetbaar is.
In je eerste masterjaar kun je via het Erasmusprogramma enkele maanden in het buitenland stage lopen. Dit programma biedt partnerschappen met vele Europese universiteiten: van het noorden in Finland tot het zuiden in Spanje, en van het westen in Ierland tot het oosten in Tsjechië. In het tweede masterjaar kun je bovendien stage lopen in diverse niet-Europese landen, zoals Australië, Vietnam, Nepal of Zuid-Afrika. Daarnaast zijn er ook kortdurende mogelijkheden om naar het buitenland te gaan voor een specifiek opleidingsonderdeel. Voor studenten die niet naar het buitenland gaan, is er de optie om in Gent een keuzevak te volgen, samen met internationale studenten.
Naast een eventuele buitenlandse stage krijg je tijdens de masterjaren sowieso de kans om je horizon te verbreden door in contact te komen met buitenlandse gastdocenten via gastlessen in verschillende opleidingsonderdelen.
Masterproef
Aan het einde van je masteropleiding schrijf je een masterproef, waarin je aantoont dat je een onderwerp op een kritisch-wetenschappelijke manier kunt benaderen en onderzoeken. De masterproef wordt bij voorkeur in kleine groepen van twee of drie studenten gemaakt, aangezien teamwork een essentiële competentie is voor toekomstige beroepsbeoefenaars in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie.
Voor wie
De toelatingsvoorwaarden zijn divers. Afhankelijk van je vooropleiding kun je rechtstreeks instromen of zijn er bijkomende voorwaarden.
Structuur
In het mastertraject krijg je de mogelijkheid om je verder te specialiseren, op basis van je persoonlijke interesses. Elke afstudeerrichting leidt tot het verwerven van de door de overheid erkende 'bijzondere beroepsbekwaamheid' in de kinesitherapie.
De volgende afstudeerrichtingen zijn mogelijk aan de UGent:
- Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen (manuele therapie en sportrevalidatie);
- Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij kinderen (behandelen van specifieke aandoeningen bij het zich ontwikkelende kind en de jongere);
- Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij ouderen (specialistische aanpak voor de (ver)oudere(nde) patiënt);
- Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij inwendige aandoeningen (kinesitherapeutische interventies bij interne aandoeningen zoals diabetes, kanker en hartaandoeningen).
Naast de hier beschreven domeinmaster kun je ook kiezen voor de educatieve master. Je wordt dan geen kinesitherapeut, maar je maakt de keuze om met je wetenschappelijke kennis een educatieve functie op te nemen. Meer uitleg hierover vind je op www.ugent.be/educatievemaster.
Arbeidsmarkt
Carrièremogelijkheden
Als master in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie kun je aan de slag in diverse zorginstellingen, zoals ziekenhuizen, revalidatiecentra, rust- en verzorgingstehuizen, bejaardenhuizen en bijzondere instellingen. Je kunt zowel in loondienst werken als zelfstandig aan de slag gaan. De aard van het werk varieert, afhankelijk van het type patiënten en de sector waarin je werkt. Afgestudeerden kunnen zich specialiseren in verschillende domeinen, zoals orthopedie, cardiologie, neurologie, pediatrie, geriatrie, of bijvoorbeeld op de kraamafdeling. Veel kinesitherapeuten kiezen ervoor om een eigen praktijk te starten, alleen of in samenwerking met collega’s. Daarnaast is er een toenemende vraag naar kinesitherapeuten in de preventieve zorg, het bijzonder onderwijs, als sportkinesitherapeut bij sportclubs, en in de gehandicaptenzorg. Ongeacht je afstudeerrichting, kun je in alle sectoren terecht, maar werkgevers kunnen je keuze voor een specifieke afstudeerrichting meenemen in hun beslissing, aangezien dit je specifieke interessegebied weerspiegelt.
Specialisatie in kinesitherapie bij (ver)ouderen en inwendige aandoeningen
Door de vergrijzing van de bevolking is er een groeiende vraag naar gespecialiseerde zorg voor ouderen. Kinesitherapeuten met expertise in geriatrische revalidatie spelen een sleutelrol in preventieve en curatieve zorgprojecten voor ouderen. Daarnaast leidt de stijgende incidentie van inwendige aandoeningen zoals diabetes, obesitas, kanker, en hart- en vaatziekten, samen met de groeiende inzichten in de kinesitherapeutische aanpak, tot een toenemende vraag naar goed opgeleide en gespecialiseerde masters in dit domein.
Specialisatie in kinesitherapie voor kinderen en jongeren
Masters die zich hebben gespecialiseerd in kinesitherapie voor kinderen en jongeren vinden veel mogelijkheden in diverse zorginstellingen, zoals kinderklinieken, kinderrevalidatiecentra en buitengewoon onderwijs. Ook als zelfstandig pediatrisch kinesitherapeut kan een praktijk worden opgebouwd.
Specialisatie in kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen
De afstudeerrichting revalidatiewetenschappen en kinesitherapie bij musculoskeletale aandoeningen (sportkinesitherapie en manuele therapie) is een brede specialisatie in de behandeling van het bewegingsstelsel. Studenten worden opgeleid tot experts die zowel sporters als niet-sporters ondersteunen bij het voorkomen en revalideren van blessures en het optimaliseren van prestaties door middel van gerichte revalidatieprogramma’s en (sport)-specifieke interventies.
Internationale carrièremogelijkheden
Het Vlaamse masterdiploma in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie is ook internationaal erkend en gegeerd, wat mogelijkheden biedt om in het buitenland te werken.
Kwaliteitszorg
Mensen die durven denken over de uitdagingen van morgen, daar streven we naar. Daarom is het onderwijs aan onze universiteit stevig verankerd in zes grote onderwijsdoelstellingen: denk breed, blijf onderzoeken, steun talent, bouw mee, verleg grenzen en kies kwaliteit.
De UGent heeft continu aandacht voor kwaliteitszorg en kwaliteitscultuur. Het UGent-kwaliteitszorgsysteem geeft voor elke opleiding informatie over de troeven van de opleiding, de sterke punten én de werkpunten.
Meer info:
Troeven
- Klinische expertise: het theoretisch onderwijs wordt verzorgd door een equipe van professoren, artsen en gezondheidszorgbeoefenaars met een sterke inhoudelijke en wetenschappelijke expertise. Praktijkassistenten, die met beide voeten in de klinische praktijk staan, verzorgen het praktijkonderwijs. Deze combinatie zorgt ervoor dat studenten zowel medisch - wetenschappelijk als praktijkgericht gevormd worden en onmiddellijk inzetbaar zijn in het werkveld.
- Geslaagde symbiose tussen onderzoek en onderwijs: doorheen de vijfjarige opleiding is de leerstof gebaseerd op actueel toonaangevend wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksexpertise van de lesgevers wordt tevens geïntegreerd in het praktijkonderwijs. Op die manier leren de studenten op een kritische manier om te gaan met nieuwe ontwikkelingen binnen het gezondheidslandschap.
- Ruimte voor keuze: de opleiding is een innoverende academische opleiding, met oog voor theorie én praktijk. De opleiding is verankerd in sterk wetenschappelijk onderzoek dat ook internationale faam geniet. Naast een brede basisopleiding, heeft de student in het laatste jaar de keuze tussen verschillende afstudeerrichtingen, die gericht zijn op verschillende maatschappelijke noden.
- Praktijk: praktijkervaring is onmisbaar. Daarom lopen de studenten tijdens hun opleiding maar liefst 896 uren stage. De bulk daarvan gebeurt in de masterjaren, maar ook in de bachelor komen de studenten in contact met het beroepenveld. In de bachelor doen de studenten na enkele korte kijkstages al twee volwaardige stages. In de eerste master lopen de studenten drie keer zo’n 20 dagen stage en in de tweede master lopen ze specifieke stages binnen de afstudeerrichting.
- Lesgevers en studenten staan dicht bij elkaar: door de vele contacturen is er een sterke interactie tussen de lesgevers en de studenten. Lesgevers zijn makkelijk aanspreekbaar voor vragen en problemen. De commubicatie tussen docenten, assistenten en studenten wordt mee ondersteund door de digitale leeromgeving Ufora. Naast de vakspecifieke ondersteuning door de lesgevers wordt er tevens een goed uitgebouwde studie-ondersteuning aan studenten geboden i.f.v. het optimaal doorlopen van hun studietraject.
Sterke punten
- Programma: het curriculum van de opleiding kent een mooie opbouw in verschillende weloverwogen leerlijnen. Naast de kinesitherapielijn (K-lijn), is er ook een duidelijke plaats voor wetenschappen (W-lijn), wetenschappelijk onderzoek (O-lijn), de mens-maatschappij-management-lijn (M-lijn) en de lijn Stage en internationalisering (S-lijn).
- Talentontwikkeling van studenten en personeel: de opleiding geeft studenten en lesgevers de kans om hun talenten maximaal te ontwikkelen onder de vorm van blended learning, het toekennen van bijzondere statuten, deelname aan de honoursprogramma’s, universiteitsbrede keuzevakken, …
- Inspraak en participatie: ondanks het groot aantal studenten slaagt de opleiding erin om de studenten voldoende inspraak te geven in het onderwijsbeleid. Studenten zijn vertegenwoordigd in verschillende commissies en appreciëren hierin de open communicatie die door de opleiding wordt gevoerd. Ook de andere stakeholders ( alumni, stagementoren, kinesitherapeuten uit het werkveld,…) worden betrokken bij het beleid.
- Kwaliteitszorg: de kwaliteit van het onderwijs staat bij de opleiding centraal. De opleiding heeft een lange traditie van interne kwaliteitszorg, waarop ze de dag van vandaag nog steeds kan voortbouwen.
- Internationalisering: in het kader van het Erasmusprogramma heeft de opleiding samenwerkingsakkoorden gesloten met heel wat opleidingen in Europa. Maar de opleiding kijkt verder dan Europa. Op bilaterale basis (buiten het kader van Erasmus) werden wereldwijd uitwisselingsprogramma’s uitgewerkt. Ongeveer 10% procent van onze studenten doen in het kader van hun opleiding kinesitherapie een buitenlandse ervaring op.
Werkpunten
- Instroombeleid: het programma start met een aantal vrij diepgaande wetenschappelijke vakken. De opleiding is ervan overtuigd dat dit wetenschappelijk inzicht in het menselijk lichaam en de biochemische processen noodzakelijk is voor de verdere uitwerking van de kinesitherapeutische vaardigheden. Niet alle instromers zijn in hun vooropleiding voldoende voorbereid op het verwachte academisch niveau. De opleiding blijft via verschillende communicatiekanalen inzetten op informatie en sensibilisering om de instromers zo goed mogelijk hierover te informeren.
- Omkadering: gezien het groot aantal studenten, zijn de theorielessen vaak verspreid over de ganse Gentse binnenstad. De opleiding maakt daarbij gebruik van de grote auditoria van andere campussen. Het praktijkonderwijs gebeurt in groepen van ongeveer 30 à 40 studenten. Personeelsomkadering en onvoldoende praktijklokalen maken het momenteel niet mogelijk om deze groepen kleiner te maken. Binnen deze context moet de opleiding blijvend aandacht hebben om uurroosters zo goed mogelijk op te stellen: springuren, verre verplaatsingen, ... .
- Toekomstperspectief: met de vergrijzing van de bevolking is er een groeiende vraag naar kinesitherapeuten uit de afstudeerrichtingen Revaki bij (ver)ouderen en Revaki bij Inwendige ziekten. Ondanks de werkzekerheid binnen deze domeinen, is er door de studenten op dit moment nog onvoldoende aantrekkingskracht voor deze interventiedomeinen. In samenwerking met de faculteit onderneemt de opleiding initiatieven om deze interventiedomeinen gerichter te promoten.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de NVAO, de accreditatie werd verlengd onder het positief besluit instellingsreview in 2022. De kwaliteit van deze opleiding werd gevalideerd door een kwaliteitstoets in de vorm van een screening door het Onderwijskwaliteitsbureau. Het borgingsbesluit vind je hier.
Deze informatie werd laatst bijgewerkt op 10/07/2024.
Heb je vragen of suggesties over deze publieke info, neem dan contact op met de opleiding.